onsdag 28 oktober 2009

(s) kongressens vinnande förslag
















TILL TV-SOLLENTUNAS REPORTAGE

i Sollentunas demokratiska struktur
har jag varit aktiv i tio år. Åtta av dessa har jag utvecklat och producerat fungerande lokal-tv. Ett år var jag politiskt aktiv i folkpartiet. Det var inför valet 2006. Valrörelsestarten sammanföll med att kommunledningen valde en annan producent för tv-verksamheten. Min politiska vision var att på tio, femton år lägga en solid grund för ett socialt bättre Sverige.

Mona Sahlin säger i P1 Morgon (28 okt 2009)
att alla föräldrar som har eller har haft barn på dagis ganska lätt kan se vilka i gruppen som riskerar att få problem längre fram i livet. Familjecentralerna, säger Sahlin, ska få ökade resurser att hjälpa de här barnen. Det är precis vad jag också tycker.

som entreprenör
kände jag att jag också måste presentera en praktisk lösning:
År 1 - satsa på att utbilda och stimulera personalen på landets mödravårdcentraler. Det handlar om kunskap som gör det lätt att "ställa de nödvändiga frågorna" till blivande föräldrar. Frågor om ekonomi, sociala förhållanden, relationer, alkohol och droger.
Övergripande: Marknadsför samhällets 'service och support' som står till blivande föräldrars förfogande OM DE SJÄLVA ÖNSKAR hjälp och stöd.

År 2 - satsa på att utbilda och stimulera personalen på barnavårdcentralerna. Med samma mål och i samma anda som genomförts under år 1

År 3 och framåt - satsa på att utbilda och stimulera förskolans och skolans personal enl. ovan

Det är viktigt att inte peka ut och tvinga någon till undersökningar, utredningar och behandling. Samhället ERBJUDER hjälp och stöd. Brett. Tänk om detta kan bli verklighet.

Jag trodde att idén stod stadigt på socialliberal grund. Men, inte spelar det någon roll om nu socialdemokraterna för fram tanken och dessutom säger sig vilja genomföra den. Resultaten kommer att bli överraskande: färre mobbningsfall, lugnare barngrupper, effektivare personal, sjunkande alkohol- och droganvändning i barn- och ungdomsgrupper, minskande misshandel i ungdomsgrupper och på sikt minskande kriminalitet. I dag visar undersökningar att upp emot 70% av de intagna vid landets fångvårdsanstalter har diagnosen ADHD, ofta i kombination med alkoholism.

Grattis socialdemokraterna. Med rätt marknadsföring har ni ett valvinnande förslag i det Mona Sahlin berättade i P1.

Bosse W

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar