tisdag 27 oktober 2009

Anna Vikström (s) Sollentuna i Rapport

HÄR ÄR LÄNKEN TILL TV-SOLLENTUNAS REPORTAGE
27 oktober 2009
i Rapport SVT1 19.30 såg och hörde jag Anna Vikström. Anna sitter i kommunfullmäktige, barn- och ungdomsnämnden (2:e vice ordf), kommunstyrelsen och kommunstyrelsens arbetsutskott (ersättare).

i Rapport fick Anna
möjlighet att lägga fram sina åsikter om uttagande av vinster ur företag som kontrakteras av kommuner och landsting för att arbeta inom skola, vård och omsorg. Den socialdemokratiska uppfattningen är att vinst till aktieägare i företag inom denna sektor inte ska vara tillåten. Eventuella vinster skall återinvesteras i verksamheten.

privat ägande och non-profit
dvs icke vinstdrivande kan vara svårt att få ihop. Så länge privata företag vinner upphandlingarna och t.ex. små kooperativ eller föreningsdrivna konkurrenter slås ut känns debatten meningslös. Risktagande aktieägare räknar med att få betalt för sitt risktagande = del av den eventuella, framtida vinsten. Ett kooperativ kanske kan klara starten med mindre risktagande och dessutom ha en lägre 'girighetsfaktor', eftersom de sällan har sikte på börsintroduktion.

frågan till Anna och andra sollentunapolitiker
blir alltså: Kommer ni att i framtida upphandlingar se till att kooperativ och föreningsdrivna företag får bättre förutsättningar att ta hem upphandlingar i Sollentuna?


2 kommentarer:

  1. Ja, det kommer jag. Jag kommer också att driva detta på den socialdemokratiska kongresen som startar imorgon. Vi har förslag till tillägg i de politiska riktlinjerna som lyfter fram den sociala ekonomins möjligheter att driva icke-kommersiell verksamhet i vård och omsorg.
    Många hälsningar Anna Vikström

    SvaraRadera
  2. Jag har gjort några reportage om social ekonomi. Ännu har jag inte förstått Det Stora i tanken. Men, det kanske kommer. När jag blir äldre och klokare...

    SvaraRadera