lördag 10 oktober 2009

Rysning av hopp och glädje


TILL tvSOLLENTUNA PÅ NÄTET

Bilden
Presidenten och mottagaren av Nobels fredspris, Barack Obama

Jag vet inte hur du reagerade. Men, jag gissar att min reaktion var ungefär som den prisets mottagare gav uttryck för. Överraskad, kanske lite tidigt. Ja, så sa han, Barack Obama utanför Vita Huset i Washington.

Naturligtvis blev det "Breaking News" över hela världen. Och alla sa likadant. Nästan. Likadant som Barack själv. Men, tonläget var ett annat. Det lät som om journalister över hela klotet kom på det alldeles själva och det lät som om det var Obamans fel att norska nobelkommittén kommit att välja just honom.

Är det för tidigt, funderar jag. Har jag inte suttit framför radio- och tvapparater och sett världen förändras framför mina ögon. Obama har öppnat USA mot världen. Han talar med USA:s fiender. Han har tålamod.

- Det har gått nio månader och INGENTING HAR HÄNT. Han bara pratar!
Det är en vanlig, nedsättande betygsättning på presidentens insatser. Jaha... Jag menar att det inte är så lite. För ett år sedan var det väl precis det alla önskade sig men som föreföll helt omöjligt. Obama har med andra ord gjort det omöjliga. Ligger inte det i linje med vad som krävs av en nobelpristagare. Jag tycker det

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar