onsdag 7 oktober 2009

Har du också tänkt så här?




Bilden:
Business as usual. CNN rapporterar bra om världen. CNN ger mig perspektiv. Jag kan jämföra svensk journalistik med amerikansk. På BBC World får jag det gamla imperiets vinklar. Väderrapporten börjar alltid med Australien. Sedan Indien. Great Britain håller stilen.

Håller stilen
gör också den stora finansindustrin. Har jag missat något eller är det där med industrin något nytt? Det hette väl finanssektorn förr i världen. Före förra hösten. När kraschen kom. I alla fall har börsen stigit som en raket det här året. Jovisst. Kolla själv. Det är väl bra om börsen stiger även om jag inte deltar i spelet. För närvarande. Men, det är något jag inte får ihop.

Aktieråd till en småsparare
går alltid ut på att "du måste vara långsiktig". Du måste vara beredd på att "förlora pengarna". Det där har tjatats som ett mantra av ekonomirådgivare som Anders Andersson och andra. Min fråga är varför? Varför ska småsparare vara långsiktiga i aktier när börsmäklarna uppenbarligen har fingret på avtryckaren dygnet runt och uppenbarligen gör mycket snabba och korta affärer när de bollar trilliarder runt klotet.

Det finns bara småsparare,
inga storsparare. Det ordet har man aldrig sett i tryck förut. De som skulle kunna passa in under den rubriken är kortsiktiga och flyttar kapitalet dit där det för närvarande ger bäst avkastning. Idag var det guld, förstår jag. Och olja. Det ska småspararna inte bry sig om. Att banker och metaller och tillverkningsindustri faller som stenar. De ska de bortse ifrån även om det är just där deras småsmarande befinner sig. Sitt kvar lugnt och långsiktigt. Gör de så idag, så gör de det också när Stora Raset kommer. Kan det vara det som är meningen?

Konspirationsteori?
Kanske det. Men värt att funera över. Precis som varifrån pengarna kommer. De pengar som nu pumpas ut i 'stimulus package' både här och där. Jag undrar så här: Låg de där miljarderna bara där på hyllan och väntade... Eller var det egentligen något annat de skulle användas till? Eller - ve och fasa - beställde centralbankerna helt enkelt nya pengar. Ungefär som man beställer visitkort eller brevpapper? Det här gör mig inte sömnlös - men intresserad. Tror jag ska göra ett grävande reportage... eller kanske ett pedagogiskt. För att reda ut det här för mig själv.

Bosse W

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar