måndag 9 november 2009

Får du svar från dina politiker?

Välkommen till tvSollentunas blogg. Läs inlägg och kommentarer till händelser - oftast med anknytning till Sollentuna. En web-tvkanal finns också: TV-REPORTAGE HITTAR DU HÄR
===================================================================================
Snabba och långsamma politiker
En rutinåtgärd för en granskande journalist är att så och då kolla hur snabbt politiker svarar på frågor från medborgarna. På kommunens hemsida finns en rubrik: FRÅGA DINA FÖRTROENDE- VALDA. Det är inte särskilt många på den där listan om man betänker att det i alla fall finns 61 folkvalda i kommunfullmäktige.

Så här gjorde jag
Från listan till höger valde jag de förtroendevalda som har betydande ansvarsområden (övriga får jag återkomma till).
Därefter tittade jag på DE FEM SENASTE FRÅGORNA OCH SVAREN. Jag räknade hur många dagar som går mellan inkommande fråga och utgående svar. Sedan räknade jag ihop och fram trädert den nakna sanningen. Siffrorna avser antal dagar SAMMANLAGT som de fem frågeställarna fått vänta på svar. Och - vinnarna är:

1. Maria Stockhaus (m) 2 dagar
2. Torbjörn Rosdahl (m) 4 dagar
3. Lennart Gabrielsson (fp) 14 dagar
4. Sonia Lunnergård (kd) 21 dagar
5. Maria Bergström (fp) 68 dagar
6. Freddie Lundqvist (s) 151 dagar


Vad som i övrigt kan vara intressant är att Maria Bergström (fp) inte tycks fått någon enda fråga via kommunens web sedan i maj 2007. Sonia Lunnergård har EN frågeställare hittills i år. Freddie Lundqvist har ingen fråga under 2009. De 151 dagar hans frågeställare fick vänta, fördelas mellan de två första frågeställarna

Klar (m)-vinst
Gratulationer till Maria Stockhaus som placerade sig på första plats med Torbjörn Rosdahl (m) som god två. Bronsmedaljen ger vi Lennart Gabrielsson (fp)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar