onsdag 4 november 2009

En fläkt från förr

Välkommen till tvSollentunas blogg. Läs inlägg och kommentarer till händelser - oftast med anknytning till Sollentuna. En web-tvkanal finns också: TV-REPORTAGE HITTAR DU HÄR
==================================================
På jakt efter information
om i Sollentuna pågående provval, hoppar jag mellan partiernas lokala hemsidor. Det är intressant. Ännu är det förpostfäktningar. Snart börjar allvaret. I ett par tidigare inlägg (scrolla ner) redovisar jag Lennart Gabrielssons (fp) bild av socialdemokraterna och Freddie Lundqvists (s) replik. Gabrielsson/Lundqvist prövar satiriska grepp.

Moderaterna överraskar.
När jag googlar "moderaterna Sollentuna" blir det många svar. Överst kommer "Vårt Sollentuna". Moderaternas i Sollentuna hemsida för tidningen Vårt Sollentuna. Jag klickar på den och kommer till en uppenbarligen officiellt formgiven moderatsida i Sollentuna. Där finns idag endast den politiske sekreterarens blogg (med alla reservationer för att jag klickat fel, inte hittat länkar, har fel uppkoppling etc etc)

Bilden ovan
föreställande socialdemokratiska partiledaren Mona Sahlin, hittar jag i Thomas Ardenfors blogg. Jag tittar länge på den och undrar vad som väcker obehag. Efter en stund tycker jag mig förstå: Politisk satir är ett nödvändigt salt och ingår i granskningen Makten.

Men, när politiker använder satirikernas verk händer något. Det satiriska blir rått, elakt, fult. För oss som var med, är det inte svårt att se likheterna mellan Kalle Storkirks kidnappade teckning av Mona Sahlin och motsvarande av Olof Palme på 1980-talet.

Bosse W

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar