lördag 20 juni 2009

Till Sollentunas Folkvalda

Den rubriken är ju lite högtidlig och det får den gärna vara.
Det handlar om demokrati och yttrandefrihet. Det handlar om den lokala maktens slutna rum.
2002 hade jag sänt tvSollentuna i ett halvår. Kommunen var vid starten i april 2001 helt ointresserad av att bidra ekonomiskt till projektet.

När man under sommaren och hösten sett vad jag producerade, blev hela kommunfullmäktige överens: Det här vill vi ha kvar och utveckla. Jag krävde och fick journalistisk frihet och sollentunaborna fick en egen, berättande och granskande tvkanal. Det gick bra i sju år. Sedan hände något. Nya rådgivare presenterade nya förslag till information och kommunikation mellan kommunledning och medborgare.

Alliansen (m), (fp), (kd), (c) beslöt att någon tv-kanal med granskning inte skulle förekomma. Det stod i klartext på ett diskussionsunderlag inför ett nytt avtal mellan mig och kommunen. Det var ju omöjligt för mig att ens diskutera. Egentligen var det och är fortfarande svårt att förstå att politiker i en demokrati kan tänka en sådan tanke - och fästa den på papper.

HÄR ÄR ETT MINUTLÅNGT BUDSKAP TILL SOLLENTUNAS FOLKVALDA
är du inte folkvald får du förstås titta ändå - och gärna tala om vad DU tycker

Bosse Wanngård - filmare och journalist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar