tisdag 8 september 2009

lokal-tv i Sollentuna




Svårt bli överraskad
I veckans nummer av Mitt I Sollentuna citeras kommunstyrelsens ordförande, Torbjörn Rosdahl (m). Han förklarar varför kommunen (kommunledningen) inte tycker det finns anledning att satsa pengar på lokal-tv i fortsättningen. Så här säger kommunalrådet:
- Vi ska informera via andra kanaler istället, främst webbtv. Det är inte motiverat att fortsätta när tittarundersökningen visar att endast 16% av de som har kanalen tittar.

Här kan SVT, TV4, BBC och andra tv-bolag lära sig något av vårt kommunalråd. Det är ju fantastiska summor de kan spara genom att gå över till ren webb-sändning. Nu har de ju tillgång till andra siffror - precis som jag (se bilden). SVT når genom sina tv-kanaler varje dag ungefär vad SVT-webben samlar ihop på en vecka. Kanske har någon också lagt märke till att SVT och alla andra marknadsför sina webbsidor i nästan varje programskarv. Jag kanske inte ska hävda särskild kunskap i ärendet, men nog VERKAR det som om tv är just startraketen för kanalernas webbaktiviteter.

16% tittar säger Torbjörn Rosdahl
Ja, det är ju bättre än de 3% man tidigare har sagt sig nå. Av outgrundlig anledning hade utredningsföretaget Stelacon i slutrapporten räknat in de hushåll som INTE har kanalen. Då blir ju procentsatsen utspädd .

Plågad av sömnlöshet
Tänk, när jag lägger mig i sängen och ska sova, kastar sig en konstig tanke över mig. Ett problem, kan man kanske säga. Det liksom borrar sig in i skallen och retas. Och det tycker att ett svar är på sin plats. Frågan som slår klorna i mig är:
- Hur ska jag få ihop det? Moderate kommunalrådet säger att lokal-tv det kan man inte ödsla pengar på för att det nästan inte är någon som tittar. I nästa ögonblick är han uppenbarligen med på att nya moderaterna i Sollentuna fortsätter sina tv-sändningar. I samma kanal. Det känns inte riktigt logiskt.

Bosse W


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar